HANNIBÁL ÉBREDÉSE
HANNIBAL RISING 2007
Hannibal Lecter mind a filmtörténelemben, mind az irodalomban az egyik legmeghatározóbb kitalált karakter. Kegyetlensége és gonoszsága ellenére a néző/olvasó azonnal képes megkedvelni a karaktert megfoghatatlan, szinte már misztikus lénye miatt. Talán a tökéletes ember gonosz megfelelőjének is lehet őt tekinteni. Hatalmas intelligenciája és fejlett ízlése rendkívül egyedi és szimpatikus stílussal párosul. Ugyanakkor egy igazán félelmetes ember is ő. Egy ilyen jellemhez szinte felfoghatatlan az a gonoszság és brutalitás, amire ő képes, és ami talán a legijesztőbb benne, hogy a maga módján van rendszere és értelme. És minderre a rejtélyesség, a megfoghatatlanság teszi fel a pontot, ami szinte már egy természeti erővé emeli Hannibalt. Nem csoda, hogy ennyire szeretik a karaktert, amire még jobban rá tett Sir Anthony Hopkins zseniális alakítása, aki három filmen keresztül (A bárányok hallgatnak, Hannibal, Vörös Sárkány) játszotta el a kannibál pszichiátert. Persze, ahogy az lenni szokott, a nagy népszerűség miatt egy újabb rókabőr lenyúzásra volt szükség, ráadásul egy előzménytörténetet csináltak, amiben beakarták mutatni, hogyan is született meg ez a megfoghatatlan és rejtélyes fenevad. Egy értelmes embernek az ilyenkor az első kérdése, hogy mi szükség van erre? És jogos a kérdés!
A fiatal Hannibal Lecter (Aaron Thomas) szüleit a szeme láttára ölik meg, ahogy hőn szeretett kis húgát is a második világháború poklában. Párizsba kerül sógornője, Murasaki (Gong Li) segítségével, és orvosnak tanul. Rémálmait azonban nem tudja elfelejteni, és ahogy egyre nagyobb tudásra tesz szert Hannibal (Gaspard Ulliel), úgy hatalmasodik el benne a könyörtelen bosszúvágy. Popil felügyelő (Dominic West) felfigyel rá, amikor különös kegyetlenséggel megölnek egy mészárost.
De tényleg, minek kellett ez nekünk? Alapból az ötlet és az elképzelés is felesleges, hogy megakarjuk magyarázni Hannibal eredetét. Minek megmagyarázni azt, amit nem szabad megmagyarázni?! Hannibal erőssége pont abban rejlik, hogy nem ismerjük az eredetét és így gonoszsága is még emberfelettibbnek és rémisztőbbnek hat. Mondjuk egyértelmű, hogy ez is csak a pénz miatt készült el. A trilógia írója, Thomas Harris egyáltalán nem is akart több Hannibal történetet írni, részéről befejezettnek tekintette a trilógiát. Producer ismerőse (aki a trilógia filmváltozatainak is a producere) Dino De Laurentiis viszont nagyon győzködte, hogy írjon még egy regényt, hogy aztán majd filmet csinálhassanak belőle. Harris viszont visszakozott, ezért Laurentiis megfenyegette, hogy ha nem írja meg, majd talál valaki mást, aki megírja helyette. Ennek hatására Harris nem csak a regényt írta meg, hanem a film forgatókönyvét is. Itt viszont Harrist sem nagyon értem. Akkor fogadjunk el egy Hannibal Lecter eredet sztorit, eddig oké, de annak miért ilyennek kell lennie? Az, aki korábban felépítette az egész Hannibal világot, miért ír egy olyan sztorit, ami teljesen ellentétben van mindazzal, amit eddig kitalált és még méltatlan is ahhoz a világhoz? Kifejtem történeti szempontból mivel van bajom. Először is jegyezzük meg, hogy az igazi Hannibal Lecter, akit eddig ismertünk, az úgymond nem ember. Inkább olyan, mint valami ördög, de mindenképpen valami felsőbbrendű lény az embernél, ahogy ő is annak tekinti magát. Itt pedig Hannibalt mindenáron emberként akarták ábrázolni, bemutatni, hogy változott szörnyeteggé. Ez már alapból nehéz dolog egy ennyire nem emberi személy esetében, ráadásul, ha úgy vesszük igazából pont a nagy kérdésre nem kapunk választ, hogy miért lett Hannibal sorozatgyilkos?
Történetünk elején megismerhetjük az ekkor még csak nyolc éves Hannibal Lectert, amikor is 1944-ben, a második világháború vége felé náci katonák foglalják el családja litvániai otthonát, a Lecter kastélyt és menekülniük kell. Hannibal szülei és szolgálóik egy tűzharcban életüket vesztik, Hannibal pedig szeretett kishúgával, Mischaval a nyári lakban rejtőznek el. Ide hamarosan meg is érkezik néhány náci katona, akik a szovjetek elől menekülnek és túszként tartják fogva a gyerekeket, amíg rejtőzködnek. Ám hamarosan jön a tél, nincs élelem, és iszonyatosan fáznak. A katonák döntenek; megölik a kis Mischát és megeszik őt, hogy életben maradhassanak. Hannibal is sorra kerülne, de a szovjetek rájuk találnak. A nácik elmenekülnek, de a kis Hannibalt megmentik, aki ezután nevelő otthonba kerül, ami egyben a volt Lecter kastély is. Innen 16 évesen megszökik, és Franciaországba indul, hogy megkeresse bácsikáját. Bácsikája már halott, de annak felesége, Lady Murasaki befogadja őt. Hannibal nem tud szabadulni múltja emlékeitől, minden éjszaka a húga gyilkosait látja maga előtt, és miután megöl egy hentest, mert az bunkó volt Lady Murasakival, hamarosan a gyilkosok nyomára bukkan és úgy dönt szép sorjában bosszút áll rajtuk Mischa haláláért. Igen, egy bosszú történettel akarják magyarázni Hannibal eredetét! Maga az egész sztori is teljesen sablonokból épül fel, nincs benne semmi eredetiség. Ez az a fajta film, amit egyik este megnéz az ember a TV-ben, egy-két napig emlékszik rá, aztán el is felejti. Nem is lenne baj, ha egy Sylvester Stallone, Steven Seagal, vagy egy Chuck Norris filmről lenne szó. De az a baj, hogy ennek a filmnek a címében benne van az, hogy Hannibal! Okés, egy bosszú sztorit is meglehet csinálni nagyon jól és ízlésesen, erre a legjobb példa Quentin Tarantino kétrészes Kill Bill filmje. De itt nem ez történt. A fordulatok kiszámíthatóak, feszültség alig van, nincs igazi katarzis vagy bármi, ami igazán fenntarthatná az érdeklődést. Történet szempontjából a minőség tényleg egy TV filmhez mérhető. Ha már Hannibal film, akkor nyugodtan szóba hozhatjuk a véres jeleneteket, amik a közelében sincsenek a korábbi részeknek, még ha a nézők többsége még ezt sem bírja. Egyedül a film eleji kegyetlenség, ami tényleg hatásos, de az is csak azért, mert bemutatja a második világháború poklát. És ha már túlléptünk a történet jellegtelenségén, még inkább elfogadhatatlan, hogy ez egy Hannibal történet akar lenni. Hannibal lényéből egyáltalán nem fakad, hogy egy ilyen bosszú miatt válik azzá a kegyetlen és intelligens sorozatgyilkossá, akit ismerünk. Sőt, igazából arra választ sem kapunk, hogy miért lett sorozatgyilkos. A történet elején keresztül megy egy csomó szenvedésen, a családja halála után még a nevelő otthonban is, aztán Lady Murasakitól hall egy jó pár érdekes Japán történetet harcosokról, kivégzési módszereikről, amik nagyon megragadják őt, aztán ugye az első áldozata, a hentes még úgy ahogy bele illik a rendszerébe, de az is inkább hirtelen felindulásból elkövetett gyilkosság. Ezután az egész filmben csak a húga gyilkosait öli. És utána miért kezdett el más embereket is gyilkolni? Ezt nem bontják ki nekünk rendesen, vagy mi az, hogy rendesen, egyáltalán nem. A hentes körüli dolgok is lehettek volna tisztábbak és utána felépíthették volna, hogy miért kezd el mondjuk még több embert megölni. Helyette inkább elmerültek egy sablonos bosszú történetben. És a végső csavar, amikor Hannibal megtudja, hogy ő is evett a húgából, amikor önkívületi állapotban volt már az éhségtől és már nem fogta fel mi történik körülötte, és amikor a Nácik megkínálták a húgából készült levessel, mohón elfogadta. És amikor ezt megtudja, úgy kiakad, amiről nekem konkrétan Darth Vader kiáltása jutott eszembe a Sithek bosszúja végén. Na azért had említsem meg a film pozitívumait, mert vannak azok is. Ez pedig a fényképezés és a látvány. Nagyon szép a képi világa, tényleg látszik rajta, hogy hozzá értő kezek dolgoztak rajta. Kár, hogy csak ezen a részén.
A színészek sem tudnak sokat javítani a helyzeten. A fiatal Hannibal szerepét Gaspard Ulliel kapta meg, aki mondanom sem kell, közelébe nem ér Hopkinsnak. Félreértés ne essék, itt nem azzal van a baj, hogy más játssza Hannibalt, hiszen például Mads Mikkelsen kiválóan hozza a figurát a sorozatban. De Ulliel nem megfelelő a szerepre. Az egy dolog, hogy arca sem teljesen stimmel, de színészileg sem nyújt valami kiemelkedő alakítást. Bár a játékát nem nevezhetjük teljesen rossznak, de olyan átlag középszerű. Amúgy is egyértelmű, hogy csak azért választották Ullielt, hogy a női nézőket is becsalogassák a moziba. Ezt számos hölgy ismerősömmel folytatott beszélgetés is alátámasztja. Teljesen az a tipikus fiatal nyálgép, aki nem olyan idegesítő, mint Anakin Skywalker, de épp elég jelentéktelen. Vannak pillanatai, amikor próbálja utánozni Anthony Hopkinst, ezek néha jól sikerültek, néha kevésbé. Egyedül a film utolsó jelenetében kapjuk meg az igazi Hannibalt, amikor elmegy Kanadába az utolsó célpontért. Az ottani viselkedése és megjelenése tényleg megelőlegezi a Hopkins féle Hannibalt. De ez csak másfél perc. Egy két órás filmből ez édeskevés. Lady Murasakit Li Gong játssza, akinek játéka csak átlag szinten, de jó és még elég szép is. Többet sajnos róla sem lehet elmondani. Itt van nekünk Popil felügyelő is, akit Dominic West alakit, aki egyeseknek a Megtorló: Háborús övezet című filmből lehet ismerős, az ottani főgonosz, Fűrész megszemélyesítőjeként. Az után a film után elég fura pozitív szerepben látni őt. A szerepe szerint ő az, aki Hannibal első gyilkossága ügyében kezd nyomozni. Hannibalt nem találják bűnösnek, de ő mégis rájön igazi lényére, majd amikor elkezdi lemészárolni a húga gyilkosait, Popil valamilyen fura módon mintha védené, de figyelmezteti, ha francia területen gyilkol, akkor el kell fognia. Karakterét fontos figurának akarják bemutatni, pedig csak egy papírmasé figura. Az előbb leírt dolgok is csak megtörténnek, Popil meg csak benne van a filmben és kész. West sem tudott mit kezdeni egy ilyen kidolgozatlan karakterrel. A történet főgonoszát, Grutast, Rhys Ifans játssza, akit a nagyérdemú leginkább Curt Connorsként, vagyis a Gyíkként ismerhet a Csodálatos Pókember című filmből. Karaktere is csak egy tipikus sablon gonosz, olyan amilyet szinte minden második akció filmben látunk. Igazi motivációja nem nagyon van, csak egy egyszerű zsarnok, megátalkodott gonosz fickó, Stalloneéknak való ellenfél. Ifans pedig ehhez mérten is játssza a figurát, amit így egész tűrhetőnek nevezhetünk, csak már ezerszer láttunk ilyet. Nem méltó ellenfele Lecternek. Mason Verger már sokkal inkább, pedig ő nyomorék volt.
Igazi Hannibal rajongóknak nem tudom ajánlani ezt a filmet, mert nem csak, hogy nem méltó a trilógiához, de mítoszromboló is. Akik annyira nem jártasak a témában, vagy kisebbek az igényeik és nem ítélnek olyan szigorúan, és csak egy egyszerű filmezésre vágynak, azok tehetnek vele egy próbát, de ne legyenek nagyok az elvárásaik. A látványtól eltekintve egy egyszerű TV film színvonalat üt meg, abból is a gyengébb fajtát.
Értékelés: 3/10
Írta: Andrew