The Lost World: Jurassic Park II. (Az Elveszett Világ) - Filmelemzés
The Lost World:
Jurassic Park II.
-1997-ben megtekinthettük Steven Spielberg nagy klasszikusának, a "Jurassic Park"-nak a második részét, a "The Lost World" (Az Elveszett Világ) című filmjét. Ezúttal nem a Nublar, hanem a Sorna szigetre teszünk kiruccanást. A folytatás egy olyan helyen játszódik, ahol az őshüllők szabadon élhetnek, egymásra utalva. Spielberg most sem bízta másra a rendezést, de a forgatókönyvíró ebben az esetben most David Koepp volt. Pár régi főszereplőink helyére újakat kaptunk, de a széria Ian Malcolm-ja, az az Jeff Goldblum továbbra is maradt főhős. Dr. Ellie Sattler (Laura Dern) helyére Sarah Harding (Julianne Moore), Dr. Alan Grant (Sam Neill) helyére pedig Nick Van Owen (Vince Vaughn) került. Vince Vaughn-t csak azért tartom jó színésznek, mert egyrészt a borzalmas "Psycho" remake-je elött részt vett ebben a filmben, majd később 2000-ben a "The Cell"-ben (A Cella/A Sejt) Jennifer Lopez-el és Vincent D'Onofrio-val, aki a "Jurassic World"-ben vagyis a negyedik részben szerepel, mint mellékszereplő, de jelenleg a "Daredevil" (Fenegyerek) című képregényadaptációs TV sorozatban alakítja Wilson Fisk-et. Vaughn mindkét filmben más-más karaktert formált meg elég korrekten, az más kérdés, hogy ezek után márcsak idióta romantikus vígjátékokban vett részt. A koncepció is módosul, ugyanis a sci-fi családi kaland filmtől egy elég durva túlélő kaland vette át a stafétabotot, amelyben nem lelhető fel semmien tudományos fantasztikus magyarázat, vagy gondolat, talán egy-két mondatban megtalálható, de messze nem olyan, mint az első részben. Más a koncepció, más a hangvétel, más a megformálása, de a stílusa visszatudja adni az elődje atmoszféráját. Kisebb szerepben visszatér John Hammond is (Richard Attenborough), és egy cameo erejéig láthatjuk az első rész fiatal gyerekszereplőit, Tim Murphy-t (Joseph Mazzello) és Lex Murphy-t (Ariana Richards), akik már nem is annyira kisgyerekek, hiszen négy év telt el az első rész óta, nem csak a valóságban, de a film történetében is....
-Spielberg, akárcsak az "Indiana Jones" esetében, úgy készít második részt, hogy azt újabb alapokra helyezi, és durvább hangvétellel fűszerezi meg. A The Lost World, mint már mondtam egy túlélő kalandfilm, ami nem annyira való kisgyerekeknek, mint az első rész. Több a vérengzés, több a gyilkosság, nagyobb a feszültség, erősebb a túlélési ösztön, és egyben egy kemény egzisztencia dráma, hogy úgy fogalmazzak, ugyanis két csoport találkozik egymással a Sorna szigeten, és összefogva kell kimenekülniük a szigetről, de nem mindenki bízik a másikban, és a nézeteltérések is gyakoriak köztük. Erre tesz rá egy lapáttal az, hogy amíg az egyik csoport elvinni akarja az állatokat a szigetről, hogy San Diego-ban egy újabb Parkban mutogassák őket, addig a másik kisebb közösség dokumentáláson vannak, ugyanis azt kell megfigyelniük, hogy az állatok miként maradhattak életben, amikor lizzinfüggő a szervezetük, hiszen a Jurassic Park-ban ezt mesterségesen kapták meg a gondozóktól. Sarah Harding jön rá arra, hogy a növényevők, legfőképpen szóját esznek, ami lizzingben gazdak, és amikor a ragdozók elkapják őket, a lizzinnel teli állatot fogyasztják el. De eközben az Ingen nevű cég, ami megépítette a két szigeten lévő helyet és megeteremtette ezeket a lényeket, most vadászatra indul a Sorna szigetre, hogy elhozzák őket az Államokba. John Hammond, aki belátta a természettel szembenálló baklövését, felkészíti Nick-et arra, hogy amikor az Ingeen megérkezik a helyszínre, próbálják megakadályozni az őslények elszállítását. A Sorna sziget, ami másnéven B helyszín, egy őslény kialakító helység volt, és a történet szerint erről a szigetről szállították át a dínókat a Nublar szigetre, ahol a Park épült, csak az évek alatt egy hurrikán elpusztította a rezervátumot, a kerítések tönkrementek, a falak is, meg az egész biztonságirendszer. Most már Hammond is belátta Malcolm régi elméletét, miszerint az élet utat tört magának, és így mindakét helyszínen szabadon élhetnek az állatok. Hammond döntése az volt, hogy jöjjenek el onnan az emberek és had éljenek az állatok szabadon, csakhogy az Ingen készül kifosztani ezt az elveszett világot. Spielberg, nem csak az első részben, de a folytatásban is követett el logikai bakikat, méghozzá jóval nagyobbat is, mert itt nem csak a forgatókönyv esik szét egy részénél, de még az elődjének is ellent mond. Annyira érszhető rajta, hogy a rendező nem tudott mit kitalálni, és a semmiből előhúzta ezt a Sorna szigetes ötletet. Ugyanis, az első részben egy büdös szó nem esett erről a B helyszínről, egyértelműen a folytatáshoz lett kitaláva, de a másik az az, hogy a történet szerint itt hozták létre az őslényeket, majd szállították át a parkba, hol ott az elöző részben meg annak lehettünk szemtanúi, hogy a Jurassic Park-ban tenyésztik ezeket az egyedeket laboratóriumokban. Steven Spielberg egy kiváló rendező a szememben, de néha ő maga sem gondolja át a saját világát, hogy az miként is működik. Szóval egy Sorna szigetes, B helyszínes dolog a mentőöv arra, hogy lehessen második része, de pár dologban pedig ellent mond az elődjének.
-A forgatókönyvi hiba pedig leginkább a végén található meg. Árulja el nekem valaki, amikor a T-Rex megérkezik a hajón San Diego-ba, akkor ez becsapódik a kikötőbe, mert a legénység meghalt. Egy leszakadt kezet láthatunk, mert a hullákat nem akarták megmutatni képileg, de egy rendőr szavaiból derül ki, hogy a legénység cafatokban van. Egy felnőtt hím T-Rex-et és kb egy méter magas kicsinyét hozták el a szigetről. A nagy Rex a hajó hátuljában volt bezárva egy nagy raktárszerűségben, míg a kölykét külön hozták egy repülővel, ráadásul benyugtatózva. Kérdem én. Ki írtotta ki az embereket a hajón??? A nagy T-rex nem lehetett, hiszen ő a hajóba volt bezárva. Most belelehet magyarázni, hogy Veloci Raptorok is voltak a hajón, de egyrészt erről egy büdös szó nem esik, a másik, hogy még csak nem is láthatunk egyet sem. Furák ezek a dolgok, de itt is szívesen megkérdeztem volna az írót vagy magát a rendezőt, hogy ezt hogy gondolták. Innentől kezdve egy gyengébb folytatásról beszélhetünk, ellentétben az "Indiana Jones and The Temple of Doom"-al (Indiana Jones és A Végzet Temploma), ahol pozitívumként jött kia durvább hangvétel, és a koncepcióváltás.
-Ráadásul mivel az elsőben volt egy baromijó és forradalmi ötlet, hogy miként lehet ezeket a lényeket visszahozni az életbe, és a természet törvényei miként veszi át az irányítást az emberek felett, de emelett tudott vicces családi, és egyben kemény kaland film is lenni, ugynakkor ez a második rész egy buta és ostoba film az elődjéhez képest, ami nem lenne baj, mert ebből a koncepcióból is lehet jó filmeket gyártani, mert ez is az, de egy ilyen első részhez hozzáadni egy butább folytatást, ami arról szól hogy éljük túl a borzalmakat és jussunk ki a szigetről, de közben meg nem is tudjuk, hogy kiben bízhatunk, azt gondolom nem csodálkozhatunk azon, ha gyengébb lesz a végeredmény, amit kapunk az ölünkbe. Legnagyobb érdeme talán mégis csak Spielberg-nek köszönhető, mivel egy profin megrendezett darabról beszélhetünk, a színészek sem játszanak rosszul, és Malcolm színesbőrü kislánya sem idegesítő annyira, mint Tim az elsőben, bár megint van egy logikai, vagy inkább megmagyarázhatatlan baki, mivel Malcolm elmondta Grant-nek az első részben, amikor az esőben ültek a kocsiban, hogy három gyereke van és sokszor vált. Most itt nem az a probléma, hogy csak az egyik gyerekével találkozunk, de szót sem ejtenek a másik két utódjáról. Mint ha nem is léteznének, semmi olyan, hogy a tetsvéreid otthon vannak, vagy elutaztak, semmi, mint ha csak az egyetlen gyermeke lenne, pedig meglehetett volna annyiból oldani ezt a problémát, hogy legalább egy mondatban megejtik azt, hogy a másik két gyermek hol van, és máris egyben van az egész. Spielberg sem gondolja át mindíg azokat a dolgokat, amiket kitalál. A film érdemeinél maradva, szerintem egy nagyon jó ötlet volt, hogy két T-rex-el is találkozunk a filmben, egy apa és egy anya álattal, akik a kölykükért kajtatnak folyton, és a San Diego-ban elszabadult him T-Rex is egy nagyon jó ötlet volt, hogy egy kicsit leszakadjunk a szigetes témáról, legalább be mert vállani más újításokat is, amik nem rontják az öszképet. Mondjuk forrásaim szerint a második részben nem azért volt két T-Rex, hogy fokozzák a csúcsragadozók létszámát, hanem mert Spielberg sok bevételre tett szert az első rész után és volt pénzük megépíteni mégegy robot T-Rex-et. Szóval eredetileg ez be sem volt tervezve, de gondolta ha már van lóvé, akkor ezt is költsük valami értelmes dologra, de szerintem így sokkal jobb lett. A spontál jött ötletek általában 85-90%-ban kifizetődőek. A filmeknél nagyon fontos, hogy megfelelő zene szóljon, mert így emlékezetesebb lesz az egész. John Williams, aki Spielberg filmjeihez csinálja legtöbbször zenéit, itt is kitett magáért, mert nem csak a klasszikus Jurassic Park főtémát hozta elő újra, de újabb komponálással hozz minket lázba, ugyanis a The Lost World témája nagyon is méltó az eredeti filmzenéhez. Williams nélkül a Jurassic Park zenéje lehet hogy nem lenne ennyire emlékezetes....
www.youtube.com/watch?v=MerBcSqbjgI
-Szóval röviden egy korrekt folytatásról van szó, ami szintén kultuszfilm lett, de nem hiszem, hogy sokan emlékeznének erre az alkotásra, ha önmagában létezne, ugyanis ehez az epizódhoz nagyon kell az első része, mert csak azzal együtt nevezhető kultikusnak. Nem mondom hogy nem illik bele a Jurassic Park világába, mert végülis ugyanaz az univerzum és ugyanaz a világ, csak másabb hangvétellel, és tagadhatatlan, nincs annyira okos és lehengerlő, mint elődje, de egy élvezhető túlélő kaland, ami a háromnegyedénél kissé leül, mert a gzsungelben sétafikálós részek azok, amik unalmasak. Semmi fontos nem történik, semmi érdekes, és én itt most nem azt mondom, hogy minden cselekmény hasson ki a későbbiekre, mert így életszerűbb, ugyebár a valóságban sincs ez így, lásd Tarantino filmjei, ahol sok az olyan történethez egyálatlán nem kapcsolodó info vagy dolog, amiknek aztán később semmi szerepük nem lesz, de azok legalább érdekesek, és a karakterek személyiségét építik fel, na a Jurassic Park 2-ben ilyen egyáltalán nincsen, az egyik emberüket elkapják kis kölyök dínók, ami vicces jelenet, de konkrétan értelme nincsen, később a hullája mellett megtalálják a térképet, amivel eljuthatnak egy kisebb faluba segítséget kérni rádión, de ha a történetben nem hal meg, akkor is megtudták volna nézni a térképet. Úgyhogy ez sem volt teljesen átgondolva, egyszerűen csak arra kellett, hogy 10 percel hosszabb legyen a játékidő.
Értékelés: 7/10
Írta: Robert