Mi is ez a film?
- Aki nem ismerné Peter Jackson eredeti mivoltát, annak most bemutatom egy film ajánlóval. Sok ember úgy ismeri őt, hogy a "The Lord of The Rings" (Gyűrűk Ura), a "Hobbit" és a 2005-ös "King Kong" nagy nagy művész rendezője. De Jackson úr már hajdanán ismert rendező volt, de egy kisebb közösségben. Mégpedig a horror-thrash műfajnak egyik hercege a trióból. (Sam Raimi, Robert Rodriguez, Peter Jackson). Az egyik korai filmje, a "Braindead" az az a "Hullajó" (USA-ban Dead-Alive) lesz a mai bemutatóm tárgya. 1992-ben jelent meg, tudomásom szerint csak VHS-en lehet hozzá jutni, mert DVD-n és Blu-Ray-en még nem adták ki, de aki többet tud nálam ez ügyben, az biztos kijavít engem. Röviden egy zombis filmről van szó, ami kicsit eltér a megszokott 70-es 80-as évek zombi filmjeitől, mert ez egyrészt egy parodisztikus, másrészt egy groteszk és nagyon bizar thrash szórakozás. Tulajdonképpen az "Evil Dead" (Gonosz Halott) első és második részéhez hasonlítható, csak sokkal gusztustalanabb és durvább. Ez Peter Jackson eredeti világa, ő ilyen gagyi és olcsó filmekkel indúlt, és jutott el odáig, hogy oscar-okat kapjon egy-két fantasy-mesefilmért.
Bemutató és elemzés:
- Nem hosszú, átlagos 95-100 perces kb. Történet egyszerű, de részletesen is lehet róla beszélni. Egy kisebb csoport elrabol a Koponyaszigetről egy különleges fajt, egy patkánymajmot, amit később egy angol kis város állatkertjébe visznek. Főszereplőink Lionel Crosgove (Timothy Balme) és Paquita Maria Sanchez (Diana Penalver), akik párkapcsolatba kezdenek bele, de döcögősen indul, mert Lionel anya, Vera Crosgove (Elizabeth Moody) nem nézi jó szemmel, hogy egy csóró, bolti eladó lánnyal kavar az ő kis fiacskája, ezért követi is a párt egészen az állatkerti randijukig. És itt kezdődnek a bajok. Az állatkertben élő patkánymajom megharapja az édesanyát, és az elkövetkező egy napban nagyon sok furcsaság történik. Az anyuka szép lassan elkezd átváltozni, bomlik a teste és húst zabál egyre mohóbban és vérszomjasan, míg nem elhalálozik. Halála után ő feltámad zombiként és több embert is megharap, akik meg tovább adják ezt a kort más embereknek is, így a végére egy nagy háznyi zombival kell szembe nézniük hőseinknek. A legviccesebb figurája az egész filmnek, az egy kb fél méter magas zombibaba, amit az összes jelenetében gumibabaként, illetve robotként láthatunk, ugyanis semmien számítógépes technika nem jelenik meg a filmben. Ez a zombibaba egy élőhalott pap és egy szintén élőhalott nővérke ivadéka. Azért a legviccesebb figurája a story-nak, mert egy élettelen bábut látunk, ahogy gagyin és viccesen mozog, közben sokszor vagy sír, vagy nevet, és rettenetesen ronda az arca, de mulattató a kis kiálló ronda fogaival és a dagi-pufi kis testalkatával, a járása megintcsak egy külön misét megér, mert kb úgy totyog a kis ruhácskájában, mint Chucky a "Chilld's Play" (Gyerekjáték) filmekben. Aranyos és vicces, de ugyanakkor kis gonosz és rafinált karakter, egy rosszcsont és nagyon szemtelen. A legjobb jelenete nem csak neki, hanem az egész filmnek az, amikor Lionel nem tud vele mit kezdeni és inkább kiviszi őt a játszótérre, de ott elszabadulnak a dolgok, és egy kis idióta kerketőzésbe fajul el az egész helyzet. A baba nem lehetne jó játszótárs, ha nem a második legjobb karakterrel kergetőzne, aki nem más, mint Lionel bácsikája, Les Bácsi (Ian Watkin), ugyanis a film végén lévő agyhalott partin ők ketten kezdenek bele egy afféle Tom és Jerry szerű rivalizálásba, nagyon nagy pillanatok azok, amikor a baba szemtelenül csinál valami pimaszságot Les ellen és ő meg dühösen és szidva a babát, átkergeti a ház majdnem minden részén, míg végül el nem érnek a pince aljáig.
- Les azért a második legszórakoztatóbb, leghülyébb, legviccesebb karakter, mert borzasztóan igénytelen, kövér, hülye parókája van, olyan kis urias, gazdagot megjátszó alak, gátlástalan, és úgy öltözik, mint egy strici, ezen kívűl még nagyon kurvázós a stílusa, hihetetlenül bunkó és csak is a saját bőrét akarja folyton menteni, az igaz, hogy próbál a bajba jutott lányoknak is segíteni, de csak mert azok is segítenek ő neki. Igazából egy utálni való figura lehetne egy normális átlag filmben, hogyha drámáról, vagy normális horrorról beszélünk, de egy idióta, őrült thrash-ben, ami nagyon groteszk, abban az egyik legszórakoztatóbb alak is lehet, hiszen nem azonosulni kell vele, hanem röhögni a sok hülyeségén, de ez a filmre is igaz. A technika brutálisan egyedi. Sokszor gagyi, mondjuk ez köszönhető a korának, de leginkább annak, hogy direkt lett ilyen, mert Peter Jackson ezt viccesre akarta csinálni, nem komolyra vagy ijesztőre, ugyanis a film se nem ijesztő, se nem rémisztő. Vicces és gusztustalan, de azért,mert hihetetlenül sok a vérengzős és a gennyes jelenet, ahol a zombikból a gennyes vér fröcsög, de ugyanakkor vicces a sok gumi bábú, gumi műanyag végtagok leszakadása miatt, és még az is rájátszik, hogy főhősünk egy szerencsétlen, bénáskodó figura, aki nem tudja mitévő legyen az adott helyzetekben, a film story-ja alatt neki kell vigyáznia arra a négy zombira, plusz egy babára a pincében, akik a film első felében megfertőződtek. Lionel nem ura a helyzeteknek, és sose tudja mikor mit kezdjen az élőholtakkal, inkáb elment egy megőrült orvoshoz, aki külön vicces azért, mert rettentően őrült dokinak néz ki, beteg már agyilag, de annyi esze még van, hogy a köteg pénzt elfogadja, ráadásul még egy horogkeresztes karszalag is kibukik a köppenyének ujja alól. A lényeg, hogy Lionel nyugtatót vesz a dokitól, hogy kordában tudja tartani úgynevezett háziállatait. Mégegy vicces karakter, a Kung-Fu Pap, ugyanis hány olyan atya áll Isten szolgálatában, aki simán le Kung-Fu-zza az élőholtakat a temetőben, ami azért vicces jelenet megintcsak, mert Benny Hill módjára kicsit pörgetve vannak a snittek, a másik, hogy a zombik, akiket leüt és lerúg, gumibábuk, és darabokra szakítja az egyiket, szintén mulatságos a egész megkoreografálás. Kár, hogy hamar meghalt ez a pörgős pap karakter. Ha már a technika! A patkánymajom szintén gumibábú, de ahogy mozog az szintén elég furcsa és egyedi, hisz kb majdnem ő az egyetlen szörny vagy bábú amit Stop Motion-el látunk a képernyőn, de tudtommal van még ilyen technikájú báb a filmben, a legtöbb nem az. Ez a trükk szintén direkt forma a filmben, mert ettől komolytalanabb és röhejesebb az egész.
- A Braindead egy szórakosztató, kegyetlenűl véres és gusztustalan, de ugyanakkor szerethető idióta film, mert olyan gesztusokkal operál, amit nem lehet utálni, van egy fajta stílusa a filmnek, amitől nagyon is egyedi lesz, mert végülis van ennél jobb thras film, ott van ugyebár az Evil Dead Trilógia, vagy a Planet Terror (Terrorbolygó), de mégegy ilyen nincs, vagy én még nem láttam, attól emelkedik ki ez a többitől, hogy egyedi a képivilága és a stílusa is, nem is igazán tudok mondani olyan thras horrort, ami hasonlóképpen néz ki. De szerintem mindegyik thrash önnálló képivilággal rendelkezik, egyik kedvencem a "Bride of chucky" (Chucky mennyasszonya) aminek nem is a képivilága az ami egyedi, hanem a stílusa, és hogy nagyrészt játékbabákból állnak a főszereplök, mert az emberek mind mellékesek a film során, a műsort Chucky és Tiffany viszik el a hátukon. A Braindead-et viszont Lionel karaktere, Les Bácsi és a kis Zombibaba. Még a finálé az, ami megemlítést érdemel. Ugyanis az egész házat ellepték a zombik, de Lionel a sarkára áll a film végére és bejön egy fűnyíróval, majd az összes halottat szétdarálja vele. Kicsit utalás Ash-re az Evil Dead-ből, csak neki láncfűrésze volt démonok ellen.
Értékelés: 7/10